Wielkopolska Policja przygotowuje się na znaczącą transformację cyfrową. Realizacja projektu pn. „Wdrożenie e-usług oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją w Wielkopolskiej Policji” ma na celu usprawnienie komunikacji z obywatelami i instytucjami oraz wewnętrznej organizacji działań.
Projekt, którego wartość wynosi ponad 36,6 mln zł, otrzymał dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu, która odbyła się 9 stycznia 2025 roku, Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak, oraz Komendant Wojewódzki Policji w Poznaniu, nadinsp. Tomasz Olczyk, podkreślili, jak istotny jest ten projekt dla regionu.
– Cieszę się, że policja stawia na e-usługi, które pozwalają na lepszą komunikację z obywatelami i instytucjami. To znak czasów. Ten projekt zdecydowanie zmieni obraz Wielkopolskiej Policji – podkreślił Marszałek Woźniak.
Marszałek dodał, że tego typu inicjatywy w Wielkopolsce nie są nowością. W ramach Funduszy Europejskich realizowane są już 25 podobnych projektów w różnych instytucjach, takich jak administracja samorządowa, uczelnie, placówki zdrowotne czy organizacje pozarządowe.
Projekt ma na celu nie tylko poprawę dostępu do informacji dla obywateli, ale także usprawnienie wewnętrznej organizacji w garnizonie wielkopolskim. Dzięki wdrożeniu e-usług obywatele będą mogli szybciej uzyskać potrzebne informacje, np. dotyczące zdarzeń drogowych czy postępowań administracyjnych. Z kolei instytucje takie jak ubezpieczyciele czy sądy zyskają łatwiejszy dostęp do wymaganych danych.
– Obecnie obsługujemy ponad 32 tys. zapytań rocznie dotyczących zdarzeń drogowych. Dzięki temu projektowi odpowiemy na nie sprawniej i bardziej rzeczowo – wskazał komendant Tomasz Olczyk. – System obejmie ponad 416 stanowisk kancelaryjnych i 3 tys. stanowisk obsługujących system w całym garnizonie.
Projekt ma zostać zrealizowany etapami. W 2025 roku planowany jest wybór wykonawcy, rozbudowa infrastruktury IT oraz wdrożenie pierwszych systemów. Lata 2025-2026 obejmą budowę platformy usług cyfrowych oraz szkolenia dla użytkowników. Pełna funkcjonalność systemu ma zostać osiągnięta w 2027 roku.
Wartość projektu wynosi 36,6 mln zł, z czego ponad 23,5 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. To największe przedsięwzięcie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
– Wartość wszystkich projektów e-usług w Wielkopolsce to 83 mln zł. Dofinansowanie marszałkowskie wynosi już 58 mln zł, a projekt Policji jest największym z nich – podkreślił Marszałek Woźniak.
Wdrożenie e-usług w Wielkopolskiej Policji to krok milowy w usprawnianiu obsługi obywateli oraz zarządzaniu dokumentacją. Projekt stanowi doskonały przykład na to, jak nowoczesne technologie mogą wspierać bezpieczeństwo publiczne i organizację pracy służb mundurowych.