Na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się gala rozdania nagród w konkursie "Nasz projekt eTwinning 2018". II miejsce w kategorii 16-19 lat zdobyły uczennice Zespołu Szkół nr 2 w Wągrowcu.
Koordynatorem projektu była Karolina Springer-Banach, a w jego realizację zaangażowały się uczennice (obecnie już absolwentki) Zespołu Szkół nr 2 w Wągrowcu: Julia Wiśniewska, Kamila Derezińska i Martyna Marszałek.
- Głównym celem projektu „Wie ist es, eine Frau zu sein?” były analiza i porównanie sytuacji kobiet we współpracujących państwach. Biorąc pod uwagę sytuację w obu krajach, politykę rządów, uznaliśmy, że niezwykle ważne jest rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich młodych ludzi. Projekt miał zwrócić uwagę uczestników na kwestie praw kobiet, równouprawnienia w rodzinie i na rynku pracy oraz uwrażliwić na problem przemocy domowej. Dyskusje i zadania projektowe miały sprowokować do krytycznych przemyśleń na temat roli kobiety w społeczeństwie, jej problemów i oczekiwań. Temat nawiązywał do aktualnych wydarzeń w kraju i za granicą (brak dofinansowania dla ogólnopolskiej Niebieskiej Linii dla ofiar przemocy w rodzinie, Czarny Protest kobiet wobec polityki rządu, Marsz Kobiet przeciw prezydenturze Trumpa, Międzynarodowy Strajk Kobiet 8 marca) - tłumaczy Karolina Springer-Banach, koordynator projektu.
Temat projektu powiązany był z podstawą programową z języka niemieckiego (zakres tematyczny rodzina, państwo i społeczeństwo), technologii informacyjnej (wykorzystanie różnych programów i aplikacji), wiedzy o społeczeństwie i kulturze (zaangażowanie społeczne, równouprawnienie i prawa kobiet). Pojawiły się również elementy sztuki (portret, plakat, wiersz).
Każdy z modułów projektu był z reguły realizowany przez okres jednego miesiąca. Podstawą projektu była współpraca i komunikacja odbywająca się głównie przez TwinSpace (maile, czat, fora). Koordynatorzy projektu komunikowali się głównie przez Notes Nauczycielski na TwinSpace. O zakończonych zadaniach informowali w Dzienniku Projektu. Wymieniali się również informacjami via e-mail, Skype, Facebook.
Wiele zadań realizowano w grupach polsko-tureckich, np. książeczka elektroniczna Meine liebe Mutti, prezentacje o przemocy wobec kobiet czy wspólne opracowywanie ankiet. Po raz pierwszy uczniowie mieli możliwość udziału w wideokonferencji i pracy online z rówieśnikami z innego kraju w czasie rzeczywistym. Podczas jednej z nich wspólnie, w polsko-tureckich, zespołach redagowali teksty literackie.
- Projekt motywował uczennice do działania, przyczynił się do podniesienia kompetencji informatycznych i społecznych, uwrażliwił uczniów na temat równouprawnienia kobiet i przemocy w rodzinie. Poddawali krytycznej analizie i ocenie wydarzenia w kraju, za granicą. Przekonali się o wadze udziału obywateli w życiu politycznym kraju - dodaje koordynator Karolina Springer-Banach,
Gratulujemy.