W większości wągrowieckich punktów handlowych młodzież nie ma szans na zakup alkoholu tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych z wykorzystaniem „tajemniczego klienta” na zlecenie Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Kontroli, przeprowadzonej w połowie lutego, poddano 36 punktów sprzedaży i w aż trzydziestu spośród nich sprzedawcy odmówili młodemu mężczyźnie („tajemniczemu klientowi”) sprzedaży alkoholu z uwagi na brak dokumentu tożsamości. Niestety, zdarzyli się również tacy sprzedawcy, którzy sprzedali mu alkohol „tajemniczemu klientowi” bez jakiejkolwiek próby kontroli jego wieku. W rezultacie zakupił on bez problemu piwo, a w jednym przypadku nawet wino.
- Sprzedawcy ci zostali poddani natychmiastowemu szkoleniu i poinformowani o możliwych konsekwencjach, jakie mogłyby ich spotkać, gdyby kupujący był trochę młodszy. W trakcie badania okazało się także, że w kilku punktach sprzedaży przedsiębiorcy dopuszczają do spożywania alkoholu na terenie sklepu, co jest ewidentnym naruszeniem przepisów - tłumaczy Piotr Korpowski, Urząd Miejski w Wągrowcu.
Warto podkreślić, że konsekwencją naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest kara grzywny, zarówno dla sprzedawcy, jak i właściciela punktu sprzedaży oraz cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z utratą możliwości ubiegania się o takie zezwolenie przez okres 3 lat.
Podobne działania kontrolne będą kontynuowane, gdyż – jak zapewnia kierownik MOPiRPA Lidia Kozdęba – ograniczanie dostępu do alkoholu, zwłaszcza osobom nieletnim, jest jednym z celów Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla miasta Wągrowca na rok 2016 r.
Punkty sprzedaży, które zdały egzamin z przestrzegania prawa zostaną wkrótce wyróżnione certyfikatem „Odpowiedzialna sprzedaż alkoholu”.