W ramach miejskiego programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest w 2021 roku z terenu Wągrowca wywieziono ponad 73 tony tego szkodliwego dla zdrowia surowca.
Urząd Miejski w Wągrowcu, który koordynuje realizację programu, pomaga wągrowczanom pozbywać się azbestu poprzez finansowanie kosztu jego odbioru i utylizacji. Tą drogą, za nieco ponad 28,5 tysięcy złotych wywieziono wyroby azbestowe z terenu 51 wągrowieckich nieruchomości.
Do właścicieli posesji, na terenie których wyroby azbestowe się znajdują, należy rozbiórka konstrukcji budowlanych zawierających azbest – najczęściej są to popularne przed laty dachy z płyty falistej azbestowowo-cementowej. Odbiór i utylizacja wyrobów azbestowych są finansowane przez miasto po złożeniu wniosku przez właściciela danej nieruchomości. Usuwa je wyspecjalizowana firma.
W ciągu 12 lat realizowania miejskiego programu usuwania azbestu odebrano i wywieziono z terenu Wągrowca łącznie już ponad 600 ton wyrobów azbestowych o powierzchni ponad 56 000 m2. Ustawowy termin utylizacji wszystkich wyrobów azbestowych kończy się w 2032 roku.
Osoby zainteresowane bezpłatnym odbiorem i utylizacją wyrobów azbestowych powinny kontaktować się z Wydziałem Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami w Urzędzie Miejskim w Wągrowcu pod nr tel. 67 268 03 33.