W ubiegłym tygodniu rozpoczęła się budowa obwodnicy Murowanej Gośliny, inwestycji kluczowej nie tylko dla jej mieszkańców, ale także dla wągrowczan, którzy drogą wojewódzką nr 196 dojeżdżają do Poznania.
Przejazd przez Murowaną Goślinę stanowi na tej trasie jedno z „wąskich gardeł” opóźniającym podróż. Niedogodność tę wyeliminuje powstająca obwodnica o długości 9,3 km, która będzie okrążała miasto Murowana Goślina – wiodąca od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 196 w kierunkach Murowana Goślina – Rogoźno – Wągrowiec do skrzyżowania z drogą powiatową nr P2406 w Bolechowie. Obwodnica zostanie oddana do użytku 15 listopada 2011 roku.
Wykonawcą tej inwestycji jest firma Skanska, która podpisała umowę z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich. Wartość tego projektu wynosi ok. 70 mln złotych brutto.
Nieco ponad 9-kilometrowa obwodnica będzie miała jednopasmową jezdnię o szerokości 7 metrów z utwardzonymi poboczami. W jej przebiegu Skanska wybuduje most nad rzeką Trojanką oraz estakadę nad doliną rzeki Trojanki. Ze względu na grunty słabonośne oraz ukształtowanie terenu występujące w obszarze doliny, najtrudniejszym etapem budowy będzie realizacja 215 metrowej estakady.
- Do końca 2010 roku chcemy przebudować trzy skrzyżowania, z którymi będzie się łączyć nowobudowana obwodnica: skrzyżowanie z drogą powiatową nr P2406 w Bolechowie, skrzyżowanie z drogą gminną w Trojanowie oraz skrzyżowanie Murowana Goślina – Rogoźno –Wągrowiec – mówi Maciej Hewusz, Menedżer Projektu ze Skanska – roboty drogowe na tym ostatnim skrzyżowaniu rozpoczniemy pod koniec lipca.
Podczas prowadzenia prac przy przebudowie skrzyżowania Murowana Goślina – Rogoźno –Wągrowiec, wprowadzony zostanie ruch wahadłowy sterowany całodobowo sygnalizacją świetlną. Takie samo rozwiązanie organizacyjne zostanie użyte w Bolechowie, gdzie nowobudowana obwodnica będzie łączyć się ze starym przebiegiem drogi Poznań – Murowana Goślina. Ograniczenia na wyżej wymienionych odcinkach trasy 196 potrwają do końca 2010 roku.