Nowe regulacje dotyczące sposobu przeprowadzania kontroli, przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Nowe przepisy weszły w życie z dniem 22 listopada 2024 r.
Zarządzenie wydane przez Burmistrza Miasta Wągrowca Alicję Trytt ma na celu ujednolicenie procedur kontrolnych oraz zwiększenie skuteczności działań w zakresie zapobiegania naruszeniom prawa w punktach sprzedaży alkoholu na terenie miasta. Kontrola obejmie zarówno przedsiębiorców prowadzących sprzedaż alkoholu do spożycia na miejscu, jak i poza nim.
Zakres kontroli
Kontrolą objęci zostaną przedsiębiorcy posiadający zezwolenia wydane przez Burmistrza Miasta Wągrowca.
Szczególną uwagę zwrócono na przypadki przedsiębiorstw:
• objętych wcześniejszymi postępowaniami administracyjnymi,
• wskazanych w interwencjach organów porządkowych,
• które były przedmiotem skarg mieszkańców.
Kontrolujący sprawdzą m.in.:
• ważność zezwoleń,
• prawidłowość opłat za korzystanie z zezwoleń,
• przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i nietrzeźwym,
• sposób reklamowania alkoholu.
Harmonogram i realizacja kontroli
Harmonogram działań kontrolnych zostanie opracowany przez pracownika Urzędu Miejskiego w porozumieniu z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kontrole będą przeprowadzane przez czterech członków komisji, dysponujących stosownymi upoważnieniami. Dokumentacja z przeprowadzonych działań zostanie uwzględniona w protokole kontroli.
Analiza ryzyka
Przedsiębiorstwa zostaną wytypowane do kontroli na podstawie analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Ocenie podlegać będą m.in.: skargi mieszkańców, brak kontroli w ubiegłym roku czy nieterminowe składanie oświadczeń finansowych.
Znaczenie nowych regulacji
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie zgodności działalności przedsiębiorców z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W przypadku naruszenia zasad przewiduje się m.in. cofnięcie zezwoleń.