Koleje Wielkopolskie ogłosiły przetarg na świadczenie zastępczej komunikacji autobusowej na linii kolejowej nr 356, obejmującej odcinek Sława Wielkopolska – Wągrowiec – Gołańcz.
Przewóz pasażerów, bagażu i małych zwierząt ma być realizowany w okresie planowanego zamknięcia torowego, które ma potrwać od 15 czerwca 2025 roku do 14 lipca 2026 roku.
Decyzja przewoźnika wynika z rozpoczęcia długo wyczekiwanej modernizacji linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz. Inwestycja przewiduje m.in. budowę nowego przystanku osobowego Wągrowiec Południowy oraz mijanek w Roszkowie i Grylewie. Zamówienie na wykonanie robót ogłosiły PKP Polskie Linie Kolejowe, a zainteresowanie przetargiem było duże – oferty złożyło 14 podmiotów. Wszystkie jednak przekroczyły budżet zamawiającego, wynoszący nieco ponad 167 mln zł brutto.
Ostatecznie wybrano ofertę firmy PORR, opiewającą na ponad 243 mln zł brutto. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w drugiej połowie 2025 roku. W związku z planowanym zamknięciem odcinka Wągrowiec – Gołańcz, Koleje Wielkopolskie podjęły działania w celu zapewnienia tymczasowej komunikacji dla pasażerów.
Przetarg dotyczy wynajmu autobusów i autokarów wraz z kierowcami, które mają zapewnić przejazd między Sławą Wielkopolską a Gołańczą. Procedura przetargowa została przyspieszona – oferty można składać do 25 kwietnia 2025 roku, do godziny 9:00. Otwarcie ofert zaplanowano na godz. 9:30 tego samego dnia. Jedynym kryterium wyboru będzie cena.
To kolejny etap modernizacji linii nr 356. W 2026 roku planowane są również prace między granicą województwa wielkopolskiego a Kcynią oraz na linii kolejowej nr 281 do Nakła nad Notecią. Powstanie w ten sposób alternatywne połączenie Poznania z Bydgoszczą. Pojawiają się także głosy o konieczności elektryfikacji linii 356 oraz jej dalszej rewitalizacji na odcinku do Bydgoszczy.