Od 1 marca trzy nowe ustawy. Czekają nas zmiany

W poniedziałek, 2 marca br. w całej Polsce wejdą w życie trzy nowe ustawy: Prawo o aktach stanu cywilnego, Ustawa o dowodach osobistych oraz Ustawa o ewidencji ludności. Wprowadzają one zmiany, które mają ułatwić mieszkańcom załatwianie spraw w urzędzie.

tak będzie wyglądał przód nowego dowodu osobistego

Dzięki uruchomieniu Systemu Rejestrów Państwowych będzie można od tej chwili złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub odebrać akt urodzenia w dowolnej gminie, bez względu na miejsce zamieszkania.

Uruchomiony przy okazji wprowadzenia nowych przepisów program Źródło pozwoli na jednoczesną rejestrację nowo narodzonego dziecka oraz jego zameldowanie. Ponadto System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL.

Tak jak dotychczas, Urząd Stanu Cywilnego w Wągrowcu będzie ponadto rejestrował zawarte małżeństwa i zgony występujące na terenie Miasta i Gminy Wągrowiec.

Natomiast w nowej ustawie określono, że odpisy aktów stanu cywilnego będzie można pobrać w każdym urzędzie stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie nastąpiło urodzenie, zgon czy zawarcie małżeństwa. Jest to odmiejscowienie wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego, polegające na tym, że np. chociaż urodzenie zarejestrowano w USC w Bydgoszczy, to odpis aktu urodzenia można pobrać w Wągrowcu lub każdym innym USC. Podobnie będziemy mogli postępować w przypadku odpisu aktu małżeństwa, czy zgonu który będzie można pobrać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie Polski. Niestety, czas oczekiwania na taki dokument może się wydłużyć do 10 dni roboczych.

Nowe przepisy pozwalają także na zawarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego, nie tylko w przypadkach osób będących w stanie zagrożenia życia lub zdrowia albo pozbawionych wolności, ale także narzeczonych, którzy wskażą godne miejsce zawarcia małżeństwa, zapewniające zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwa osób obecnych na uroczystości.

Dowody osobiste

Zgodnie z nowymi przepisami od początku marca br.:

  1. można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnym urzędzie miasta/gminy w Polsce;
  2. w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny;
  3. w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie wychodzącą z domu, w sprawie odbioru dowodu osobistego można działać za pośrednictwem pełnomocnika;
  4. fotografia dołączana do wniosku o wydanie dowodu osobistego powinna być wykonana według podobnych zasad, jak ta do paszportu – do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  5. w dowodzie osobistym nie będzie adnotacji o miejscu zameldowania (do tej pory każda zmiana adresu zameldowania wymagała wymiany dowodu osobistego);
  6. wniosek o wydanie/wymianę dowodu osobistego będzie uproszczony.

UWAGA! Wymianie podlegają tylko te dowody osobiste, które utraciły ważność.

W zakresie spraw związanych z ewidencją ludności pojawi się także możliwość  uzyskania numeru PESEL przez cudzoziemca bezpośrednio po dokonaniu zameldowania.

Uwaga! Nowe rozwiązania, mimo że docelowo mają być dla mieszkańców korzystne, na etapie wprowadzania mogą znacznie wydłużyć czas załatwiania spraw.

Utrudnienia, jakie mogą wystąpić po 1 marca 2015 r. w czasie obsługi klientów w zakresie rejestracji stanu cywilnego, ewidencji ludności i wydawania dowodów osobistych mają związek z tworzonym przez MSW od kilku lat systemem, opartym na budowie centralnych rejestrów. Aplikacja informatyczna, która wspierać będzie System Rejestrów Państwowych obarczona jest  licznymi wadami i będzie nadal modyfikowana. Ostatecznie sprawność działania nowego systemu zweryfikuje codzienna praktyka.

Prosimy mieszkańców o wyrozumiałość w tym trudnym okresie funkcjonowania nowych rozwiązań. Deklarujemy, że nie zaniedbujemy staranności dla jak najlepszej realizacji nowych zadań leżących po stronie Urzędu Miasta Wągrowca.

Informujemy, że w sprawach dowodów osobistych oraz ewidencji ludności można kontaktować się telefonicznie z Urzędem Stanu Cywilnego i Wydziałem Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Wągrowcu pod nr tel.: (67) 26 20 360, (67) 26 80 322, a w sprawach rejestracji stanu cywilnego pod tel.: (67) 26 20 360 i (67) 26 80 328.

Uwaga! W okresie przejściowym – do 31 sierpnia br. – w Urzędzie Stanu Cywilnego w Wągrowcu nowy system będzie funkcjonował równolegle z systemem dotychczasowym, co pozwoli na uniknięcie konieczności składania kilku wizyt w celu rejestracji jednego wydarzenia. Wszelkie procedury ułatwi zrozumienie i pomoc wnioskodawców, którzy podczas rejestracji zdarzeń dostarczą wymagane do nich dokumenty – dotyczy to szczególnie rejestracji urodzeń oraz aktów małżeństw.

tak będzie wyglądał tył nowego dowodu osobistego, bez adresu

Portal WRC

  • Portal WRC powstał w 2009 roku
  • Wydawca: "FOOBU" Roman Kowalczewski
  • Adres Redakcji: ul. Mickiewicza 17/30, 62-100 Wągrowiec
  • Redaktor Naczelny: Roman Kowalczewski
  • Telefon: +48 503 142 937
  • mail: [email protected]
  • Zobacz nasz profil na:

Reklama

  • Niezależny Portal Powiatu Wągrowieckiego
  • Nr 1 w Powiecie Wągrowieckim
  • W naszej ofercie znajdziesz, bannery, materiały sponsorowane, filmy reklamowe oraz reportaże wideo.
  • Całą dobę sprawdzamy skrzynkę: [email protected]

Na skróty