Agresja i przemoc w środowisku szkolnym, to w dzisiejszych czasach jeden z największych problemów szkoły. Przemoc w szkole, będąca różnego rodzaju formą agresji, tkwi głęboko w strukturze ludzkiej psychiki. Ma również uwarunkowania społeczne na zewnątrz szkoły: jest reakcją na wzrost bezrobocia, biedy, wypływa z wzorców upowszechnianych przez środki masowego przekazu i coraz powszechniejszych patologicznych zachowań różnych grup społecznych.
Szczególnym miejscem dokonywania aktów agresji staje się coraz częściej szkoła. Co trzecie przestępstwo popełnione przez nastolatki ma miejsce na terenie szkoły. Przemoc, szantażowanie, zmuszanie do upokarzających i poniżających zachowań, związanych z rytuałem inicjacyjnym, niszczenie urządzeń szkolnych oraz napady na nauczycieli są dowodem bezradności świata dorosłych wobec agresji dzieci.
W życiu współczesnej szkoły narasta poczucie bezradności wobec agresji i przemocy. Zasada współpracy i wzajemnej pomocy została zastąpiona zasadą dominacji, wymuszania i siły. Prowokacyjne zachowania uczniów, nadpobudliwość ruchowa, niezdolność do koncentracji i niechęć do zdobywania wiedzy sprawiają, że nauczanie stało się niezwykle trudne. Coraz częściej pojawiają się przypadki ignorowania poleceń nauczyciela, ośmieszania dorosłych i wandalizmu. Uczniowie rozgrywają swoistą walkę z nauczycielami, a także z rówieśnikami. Powstaje komunikacja oparta na zdobywaniu przewagi i wymuszania uległości.
Strategie profilaktyczne szkoły powinny w istocie rzeczy opierać się na zadaniu, jak zabezpieczyć uczniów przed przemocą zarówno ze strony rówieśników, jak i osób dorosłych. Zapobieganie przemocy w przypadku szkoły jako instytucji edukacyjno – wychowawczej sprowadza się głównie do postępowania wzmacniającego jej podstawowe funkcje.
Nie bez znaczenia pozostaje tu również rola rodziny. Reakcja na najmniejsze przejawy agresji czy przemocy ze strony dziecka może w przyszłości pozwolić uniknąć eskalacji zjawiska.
Dlatego też prosimy rodziców, pedagogów i nauczycieli, aby nie bagatelizowali przejawów zachowań agresywnych. Tak, jak szybko rozprzestrzenia się agresja i przemoc wśród uczniów, tak szybko muszą działać jednostki odpowiedzialne za zapobieganie tym zjawiskom. I każde z nich docelowo musi dążyć do tego, aby zawsze być o krok szybszym, aby w porę uchronić uczniów przed staniem się ofiarą przemocy.
Redakcja Portalu WRC nie odpowiada za publikowane treści w module komentarze.
Przed dodaniem wpisu zapoznaj się z REGULAMINEM!