10 czerwca w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania miała miejsce konferencja dotycząca dochodzenia roszczeń konsumenckich w postępowaniu pozasądowym.
W spotkaniu wzięli udział byli i obecni rzecznicy konsumentów z terenu Wielkopolski, w tym Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wągrowcu Katarzyna Kubacka oraz Zbigniew Byczyński, który pełnił funkcję Rzecznika Konsumentów w naszym powiecie w latach 2000-2017, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie Małgorzata Rothert oraz Miejski Rzecznik Konsumentów w Szczecinie Longina Kaczmarek.
Prelekcje dotyczące postępowania pozasądowego (ADR) zaprezentowali zaproszeni specjaliści z Wielkopolskiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Urzędu Regulacji Energetyki, Biura Rzecznika Finansowego, Biura Rzecznika Praw Pasażera Kolei, Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz Biura Arbitra Bankowego.
Spotkanie było również dobrą okazją do podsumowania 20 lat istnienia instytucji Rzecznika Konsumentów w Wielkopolsce. Wszyscy obecni na spotkaniu Rzecznicy Konsumentów otrzymali od Dyrektora Delegatury UOKiK w Poznaniu Jarosława Krügera podziękowania za zaangażowanie na rzecz pomocy konsumentom w Wielkopolsce.
Nie obyło się bez wspomnień dotyczących początków instytucji rzecznika oraz wymiany spostrzeżeń, doświadczeń i problemów dotyczących codziennych obowiązków służbowych.
Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Właśnie wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce.