ZOZ w Wągrowcu należy do grona jednostek szpitalnych uczestniczących w pilotażu projektu TOP SOR. Jego pełne wdrożenie umożliwi podział dyżurów szpitalnych na tzw. ostre i tępe.
Podział dyżurów, według propozycji ministerialnych, ma zmniejszyć presję kadrową w szpitalach, placówkach, w których funkcjonuje SOR. Nie będą one musiały codziennie zapewniać pełnej obsady medycznej na szpitalnym oddziale ratunkowym, ale również np. utrzymywać w pełnej gotowości bloku operacyjnego. Jeśli zawrą porozumienia z innymi, znajdującymi się w okolicy placówkami, będą mogły wymiennie pełnić dyżury ostre.
W czasie dyżurów tępych obsada kadrowa będzie mogła być zmniejszona do koniecznego dla bezpieczeństwa minimum. To nie znaczy jednak, że SOR czy izba przyjęć w takim szpitalu nie będą działać, jeśli pacjent się zgłosi, będzie musiał się jednak liczyć albo z dłuższym czasem oczekiwania, albo z odesłaniem do placówki „ostrej”, jeśli jego problemu zdrowotnego szpital nie będzie w stanie rozwiązać.
Zespoły ratownictwa medycznego będą przywozić pacjentów tylko do placówek dyżurujących „na ostro”. To, który szpital w okolicy pełni taki dyżur, będzie można łatwo sprawdzić w internecie.
- Obecnie w wągrowieckim SOR zakończono montaż infrastruktury technicznej — biletomat, monitory, system powiadamiania głosowego, okablowanie. Oczekujemy na dostawę niezbędnego oprogramowania, co umożliwi uruchomienie pełnej funkcjonalności systemu TOP SOR w naszej jednostce — poinformował Przemysław Bury, dyrektor ZOZ w Wągrowcu.
Tryb Obsługi Pacjenta w SOR (TOP SOR) to projekt finansowany przez Ministerstwo Zdrowia, mający na celu stworzenie wystandaryzowanego systemu rejestracji i przyjęć pacjentów Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Pacjent, po zarejestrowaniu się w oddziale ratunkowym, zostanie przydzielony do jednej z kategorii czerwona – konieczna natychmiastowa pomoc, żółta – konieczna pomoc z możliwym krótkim czasem oczekiwania, zielona – czas oczekiwania może wynieść do 240 minut, niebieska – czas oczekiwania na przyjęcie do 360 minut, a w praktyce – bez określenia górnej granicy.
Co więcej, ponieważ dane o czasie oczekiwania na SOR-ach mają być dostępne online, Ministerstwo Zdrowia spodziewa się efektu racjonalizacji decyzji pacjenta – albo udania się przez pacjenta tam, gdzie czas oczekiwania jest krótszy (inny SOR), albo w ogóle rezygnacji z szukania pomocy na SOR (jeśli problem zdrowotny jest błahy, a takich pacjentów na oddziałach ratunkowych jest bardzo wielu). Reorganizacja pracy szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz systemu ratownictwa medycznego w obszarze szpitalnym to kluczowe zmiany przygotowywane przez resort zdrowia na rok 2021.