Modernizacja linii kolejowej. Wągrowiec z drugim przystankiem

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na długo wyczekiwaną modernizację linii kolejowej nr 356, obejmującej odcinek od stacji Wągrowiec do granicy województw wielkopolskiego oraz kujawsko-pomorskiego.

Inwestycja zakłada wymianę torowiska, modernizację przystanków i stacji, budowę dwóch mijanek oraz nowego przystanku Wągrowiec Południowy.

Kontynuacja prac z lat poprzednich

Modernizacja będzie kontynuacją działań przeprowadzonych na odcinku od Poznania do Wągrowca. Poprzednie prace przyczyniły się do znaczącego wzrostu liczby przewożonych pasażerów, co uczyniło ten odcinek jedną z najlepszych spalinowych linii w Polsce pod względem potoków pasażerskich. Obecne prace mają na celu zwiększenie przepustowości szlaku, który jest na granicy wyczerpania.

Zakres prac

Modernizacja obejmie 26-kilometrowy odcinek od 52,4 do 78,392 kilometra trasy, w tym prace utrzymaniowe przed stacją w Wągrowcu. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 120 km/h, a towarowe z prędkością 80 km/h. Dopuszczalny nacisk na oś wyniesie 22,5 tony, a trasa zostanie przygotowana do przyjmowania 600-metrowych pociągów towarowych. Istniejące torowisko zostanie zastąpione torem bezstykowym.

Nowe mijanki

Przystanek Roszkowo Wągrowieckie zostanie przekształcony w mijankę, co poprawi przepustowość odcinka Wągrowiec-Poznań. Powstanie nowy tor oraz peron wyspowy o długości 100 metrów, szerokości od 6,3 do 7,2 metra i wysokości 55 centymetrów. Podobne prace zostaną wykonane na przystanku Grylewo, który również zostanie przebudowany na mijankę, z nowym torem, peronem o długości 100 metrów, szerokości 7 metrów i wysokości 55 centymetrów.

Nowy przystanek w Wągrowcu

Nowy przystanek Wągrowiec Południowy powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Gnieźnieńskiej i Jankowskiej. Będzie miał 100 metrów długości i 55 centymetrów wysokości. Przystanek Panigródz zostanie przesunięty o 1,5 kilometra na wschód, a istniejące przystanki w Kobylcu i Laskownicy zostaną zmodernizowane.

Infrastruktura i sterowanie ruchem

Wszystkie perony będą wyposażone w ławki, wiaty, kosze na śmieci i tablice rozkładowe. Modernizacja obejmie także systemy sterowania ruchem kolejowym, wymianę nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych oraz modernizację obiektów inżynieryjnych.

Zastępcza komunikacja autobusowa

Podczas prac nie przewiduje się długotrwałych zamknięć torowych na odcinku Poznań-Wągrowiec. Komunikacja zastępcza będzie wprowadzona na odcinku Wągrowiec-granica województwa, z etapowym przywracaniem ruchu kolejowego.

Terminy realizacji

Umowa na realizację inwestycji ma zostać wykonana w ciągu 18 miesięcy, z czego 14 miesięcy przeznaczono na prace budowlane. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

Docelowe połączenie z Bydgoszczą

Ostatecznym celem jest stworzenie alternatywnego połączenia Poznania z Bydgoszczą przez Wągrowiec, Kcynię oraz Nakło nad Notecią. Obecnie nie ma jednak planów ani funduszy na modernizację dalszego odcinka trasy od granicy województw do Kcyni i dalej do Bydgoszczy.


 

Portal WRC

  • Portal WRC powstał w 2009 roku
  • Wydawca: "FOOBU" Roman Kowalczewski
  • Adres Redakcji: ul. Mickiewicza 17/30, 62-100 Wągrowiec
  • Redaktor Naczelny: Roman Kowalczewski
  • Telefon: +48 503 142 937
  • mail: [email protected]
  • Zobacz nasz profil na:

Reklama

  • Niezależny Portal Powiatu Wągrowieckiego
  • Nr 1 w Powiecie Wągrowieckim
  • W naszej ofercie znajdziesz, bannery, materiały sponsorowane, filmy reklamowe oraz reportaże wideo.
  • Całą dobę sprawdzamy skrzynkę: [email protected]

Na skróty