18 lipca 2025 r. odbył się odbiór końcowy prac renowacyjnych głównego budynku Domu Pomocy Społecznej w Srebrnej Górze.
W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz powiatowych, Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Poznaniu, inspektorzy nadzoru oraz wykonawcy robót. Inwestycja została przeprowadzona z należytą starannością, przy zachowaniu zabytkowego charakteru obiektu i zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi.
Wśród obecnych znaleźli się m.in.: Wicestarosta Jerzy Springer, Grażyna Mętkowska i Iwona Bartczak z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, wykonawca Tomasz Witkowski, kierownik budowy Bogdan Fibinger, inspektor nadzoru budowlanego Jan Synoradzki oraz dyrektor DPS Krzysztofa Bejma-Zamiar.
Zakres przeprowadzonych prac objął m.in.:
-
całkowitą rozbiórkę dachu, wykonanie nowej konstrukcji i pokrycia,
-
prace blacharskie oraz pełną renowację elewacji: wzmacnianie podłoża, tynkowanie, renowację sztukaterii i malowanie,
-
wykonanie izolacji przeciwwilgociowej budynku,
-
w kaplicy wykonano nową posadzkę z wykładziny PVC oraz wymieniono stolarkę drzwiową.
Dzięki inwestycji poprawiono zarówno aspekty techniczne, jak i walory estetyczne obiektu, który stanowi kluczowy element zespołu dworsko–parkowego. Renowacja zapewnia również większy komfort mieszkańcom DPS oraz umożliwia zachowanie unikalnych elementów zabytkowych, takich jak sztukateria i malowidła ścienne w pałacowych salach.
Koszt prac wyniósł ponad 1,2 mln zł, z czego istotną część pokryto dzięki dofinansowaniu z rządowego programu „Polski Ład”. Wykonawcą robót była firma „Usługi dekarskie i ogólnobudowlane Tomasz Witkowski” z Poznania.
Dom Pomocy Społecznej w Srebrnej Górze pełni funkcję stacjonarnej placówki opiekuńczej dla osób starszych. Mieści się w kompleksie trzech budynków historycznego zespołu, z czego pałac – będący przedmiotem renowacji – spełnia funkcję administracyjną i użytkową. Oprócz zaplecza kuchennego, jadalni i kaplicy pw. NMP Wspomożycielki Wiernych, znajdują się tam również sale rehabilitacyjne i terapeutyczne.