29 lipca 2025 roku podpisano umowę na realizację prac remontowych na odcinkach linii kolejowej Kcynia – Nakło nad Notecią oraz Kcynia – granica województwa wielkopolskiego.
Wykonawcą zadania będzie konsorcjum firm Mirbud (lider projektu) oraz PBS Transkol Sp. z o.o., które zobowiązały się zakończyć inwestycję do końca bieżącego roku.
Zakres prac obejmuje wymianę szyn na 26-kilometrowym odcinku toru oraz podkładów na blisko 20 kilometrach. Istotnym elementem przedsięwzięcia jest także modernizacja infrastruktury pasażerskiej, w tym peronu nr 1 na stacji Kcynia oraz przystanków kolejowych w miejscowościach Szczepice, Studzienki i Grocholin. Dodatkowo zaplanowano remont 31 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i przepustów.
Kolejny etap inwestycji, zaplanowany na rok 2026, będzie obejmował instalację nowoczesnych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Docelowo, po zakończeniu wszystkich prac, pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, co znacząco wpłynie na skrócenie czasu podróży i poprawę jakości usług przewozowych.
Jak podkreśla Przemysław Zieliński, inwestycja stanowi ważny krok w kierunku przywrócenia bezpośrednich połączeń kolejowych Powiatu Wągrowieckiego z Bydgoszczą. Obecnie kontynuowane są również intensywne prace modernizacyjne na wielkopolskim odcinku linii kolejowej nr 356, obejmującym trasę Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Wartość tego etapu szacowana jest na blisko 200 milionów złotych, które zostały zabezpieczone przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Projekt modernizacji linii kolejowej z Poznania do Gołańczy i dalej do granicy województw jest efektem wieloletnich działań samorządów. Szczególną rolę odegrało w tym zakresie Stowarzyszenie Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja”, którego siedziba mieści się w Starostwie Powiatowym w Wągrowcu. Organizacja skupia samorządy z województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, m.in. Miasto Poznań, Powiat Poznański, Gminę Czerwonak, Miasto i Gminę Murowana Goślina, Miasto i Gminę Rogoźno, Powiat Wągrowiecki, Miasto Wągrowiec, a także gminy leżące bezpośrednio przy modernizowanej trasie: Gołańcz, Damasławek, Mieścisko, Wapno, Kcynia i Nakło nad Notecią.
Realizacja tej inwestycji to krok milowy w odbudowie znaczenia regionalnych połączeń kolejowych, które mają istotne znaczenie zarówno dla mobilności mieszkańców, jak i rozwoju gospodarczego regionu.