Pytanie do prawnika. Tym razem chodzi o zakup samochodu. Sprzedający zapewniał, że to "stan idealny", po miesiącu prawda wyszła na jaw.
Jeżeli masz pytanie, na które ma odpowiedzieć prawnik, napisz do nas: Odpowiedzi publikujemy na Portalu WRC - BEZPŁATNIE! W temacie maila wpisz: PYTANIE DO PRAWNIKA a w treści zadaj pytanie. |
Beata Koczorowska-Muszyńska radca prawny |
Pytanie Internauty
W styczniu 2017 r. kupiłam samochód od handlarza z zarejestrowaną firmą. Dostałam fakturę, a nie umowę kupna-sprzedaży. Handlarz twierdził, że samochodem jeździła jego żona i bardzo to sobie chwaliła. Zapewniał, że samochód jest w idealnym stanie. Miesiąc później w samochodzie zapaliła się kontrolka oleju. Po wizycie u mechanika dostałam odpowiedź, że w silniku nie ma ciśnienia oleju, co jest usterką, która powstaje przez dłuższy okres i sprzedawca prawdopodobnie o tym wiedział. Dodatkowo mechanik powiedział, że silnik jest od zupełnie innego samochodu, ponieważ części, które powinny pasować do tego modelu, nie pasują. Okazało się, że silnik zamontowany w samochodzie miał o wiele większy przebieg, niż wskazywał licznik. 21.03.2017 r. usłyszałam, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany, ponieważ płyny się wymieszały.
Czy z racji tego, że handlarz sprzedał mi uszkodzony samochód, co zostało przede mną bardzo zatajone, mam prawo do walki z nim o odszkodowanie z tego tytułu?
Odpowiedź prawnika
Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną.
Oznacza to, że jeśli kupujemy rzecz to sprzedawca odpowiada wobec nas – kupujących za wystąpienie niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Niezgodność ta może wystąpić jako brak właściwości jakie powinna dana rzecz mieć lub o jakich właściwościach zapewniał nas sprzedający, bądź też jako wada uniemożliwiająca korzystanie z rzeczy sprzedanej. O niezgodności rzeczy sprzedanej z umową mówimy również gdy rzecz została wydana w stanie niezupełnym.
Internauta spotkał się z sytuacją, gdy sprzedawca otrzymał auto, które nie posiada właściwości o jakich zapewniał sprzedawca (silnik od innego samochodu), a także ma wady uniemożliwiające korzystanie z rzeczy sprzedanej.
W tym miejscu wskazuję, że Ustawodawca przewidział szczególną ochronę w sytuacji, gdyż sprzedającym jest przedsiębiorca, a kupującym konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca zakupu do celów prywatnych niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Istnieje wówczas domniemanie prawne, że wada istniała w chwili zakupu auta jeśli została ona stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej.
Powyższe przepisy mają zastosowanie w niniejszej sytuacji, dlatego też kupujący może skorzystać z rękojmi za wady fizyczne rzeczy.
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.
Natomiast jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca dokonał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, konsument może od razu żądać obniżenia ceny albo może odstąpić od umowy.
Warto pamiętać, że gdy konsumentowi popsuje się auto korzystając z rękojmi za wady fizyczne np. poprzez naprawę auta przez sprzedawcę, wówczas to sprzedawca ponosi koszt dostarczenia rzeczy wadliwej do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży lub do miejsca, gdzie rzecz została wydana kupującemu, a na kupującym ciąży jedynie obowiązek dostarczenia tejże rzeczy.
Dodatkowo gdy konsument zażąda wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Na skorzystanie z w/w uprawnień mamy dwa lata od zakupu w przypadku rzeczy ruchomej i pięć lat od dnia wydania rzeczy kupującemu w przypadku nieruchomości.
Pamiętajmy, że w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomej używanej, odpowiedzialność sprzedawcy może, ale nie musi zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.
Reasumując wskazać należy, iż Internauta może w pierwszej kolejności złożyć sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy (zwrot auta do sprzedawcy, a sprzedawca zwraca kwotę ceny) lub oświadczenie o obniżeniu ceny (z podaną kwotą obniżenia). Natomiast sprzedawca może na skutego przedstawionych oświadczeń wymienić rzecz na nową lub naprawić rzecz sprzedaną. Dopiero po bezskutecznej naprawie lub wymianie na rzecz z ponowną wadą konsument może od umowy odstąpić.