Mój były pracodawca nie chce zgłosić wypadku przy pracy, który miał miejsce 24 lutego 2014 roku. Pomimo że wysłałem na maila oraz listem poleconym prośbę o sporządzenie protokołu wypadku pracodawca nie reaguje. Co mam zrobić?
Na pytanie Internauty odpowiada radca prawny Beata Koczorowska-Muszyńska.
Zgodnie z art. 234 § 1 Kodeksu pracy „W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom”.
Powyższe oznacza, że ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy jest prawnym obowiązkiem Pracodawcy. W związku z tym każdy Pracodawca musi pamiętać, że w razie wystąpienia wypadku przy pracy ma obowiązek:
• udzielić pierwszej pomocy,
• zabezpieczyć miejsce wypadku przy pracy,
• powiadomić o wypadku właściwego inspektora pracy i innych organów.
• powołać zespół powypadkowy,
• ustalić okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,
• po sporządzeniu i zatwierdzeniu protokołu powypadkowego doręczyć protokół powypadkowy poszkodowanemu pracownikowi,
• doręczyć protokół powypadkowy właściwemu inspektorowi pracy,
• zarejestrować wypadek w rejestrze prowadzonym rejestrze wypadków przy pracy.
Pracodawca, który w razie wystąpienia wypadku przy pracy nie zawiadamia właściwych organów, nie powołuje zespołu powypadkowego, przez co nie zostaje sporządzony protokół powypadkowy, naraża się na odpowiedzialność z art. 221 Kodeksu karnego.
W w/w stanie faktycznym, skoro Internauta dwukrotnie zgłaszał, że uległ wypadkowi przy pracy, a Pracodawca nie podjął żadnych czynności, zasadne będzie zgłoszenie wypadku przy pracy oraz poinformowanie o zachowaniu Pracodawcy Państwową Inspekcję Pracy, oraz właściwy Oddział ZUS. Ponadto w związku z tym, że zachowanie Pracodawcy (niezawiadomienie właściwych organów, niepowołanie zespołu powypadkowego i niesporządzenie protokołu powypadkowego) wypełnia znamiona przestępstwa opisanego w art. 221 Kodeksu karnego, Czytelnik może złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na Policję lub do Prokuratury.
Należy pamiętać, że jeśli kiedykolwiek Pracownik znajdzie się w takiej sytuacji jak Czytelnik, zawsze może podobnie jak Czytelnik, wysłać do Pracodawcy pismo (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) o uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy. W piśmie tym poszkodowany Pracownik powinien zawrzeć informacje o okolicznościach zdarzenia, świadkach tego zdarzenia, a nawet może dołączyć zaświadczenie lekarskie wskazujące, że pogorszenie stanu zdrowia Pracownika ma związek ze zdarzeniem nagłym, wywołanym przyczyną zewnętrzną, do którego doszło w czasie pracy (definicja wypadku przy pracy).
Warto wiedzieć, iż w sytuacji, gdy Pracodawca nie powoła niezwłocznie zespołu powypadkowego, może to uczynić z opóźnieniem. Wówczas zespół powypadkowy niezwłocznie przystępuje do ustalania okoliczności wypadku po otrzymaniu zgłoszenia o zdarzeniu (niezależnie od daty zdarzenia), w sytuacji zgłoszenia opóźnionego jest to dzień wpłynięcia do firmy pisma o uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy.
Ważne jest, aby po wystąpieniu wypadku przy pracy został jak najszybciej sporządzony protokół powypadkowy, w którym ustalono, że dany wypadek jest wypadkiem przy pracy, bo przesłanie przedmiotowego protokołu do właściwego Oddziału ZUS ma wpływ na uzyskanie przez Pracownika prawa do świadczeń przysługujących za wypadek przy pracy.