W styczniu odbyły się już dwie narady w sprawie rewitalizacji linii kolejowej z Wągrowca do Rogoźna i dalej do Czarnkowa.
Głównym tematem narady było ustalenie możliwości oraz zasad współpracy przy realizacji zadania pn. "Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec". Jak informuje starosta ujęcie tego zadania w programie "Kolej Plus" jest wyjątkową szansą na jego realizację.
Złożony przez Województwo Wielkopolskie wniosek określa koszty inwestycji na poziomie 549 351 249,96 zł, przy obligatoryjnym wkładzie własnym samorządów w wysokości 15% tj. ponad 82 milionów złotych.
Oprócz samorządu Województwa Wielkopolskiego udział w projekcie biorą: Powiat Wągrowiecki, Gmina Miejska Wągrowiec, Gmina Wągrowiec, Powiat Czarnkowsko - Trzcianecki, Powiat Obornicki, Gmina Miejska Czarnków, Gmina Czarnków, Gmina Lubasz, Gmina Połajewo, Gmina Ryczywół, Gmina Rogoźno.
Czy samorządy stać na pokrycie 15% kosztów inwestycji? O to zapytaliśmy burmistrza Wągrowca.
- Miasto ma wprawdzie już wiele zobowiązań, jednak rozłożona na kilka lat partycypacja w kosztach tej inwestycji nie powinna zagrozić bezpieczeństwu budżetu. Decyzja w tej sprawie będzie należeć do radnych Rady Miejskiej w Wągrowcu. 25 stycznia br. burmistrz konsultował się w tej sprawie z radnymi, aby wypracować wspólne stanowisko. Obecni na spotkaniu radni wyrazili aprobatę dla ewentualnej partycypacji finansowej miasta w rewitalizacji linii kolejowej Wągrowiec – Rogoźno – Czarnków – tłumaczy burmistrz Jarosław Berendt.
Na chwilę obecną nie jest znana dokładna kwota, jaką trzeba będzie wydać z miejskiej kasy, szacuje się, że będzie to około 3 milionów.
- Nie znamy jeszcze dokładnej kwoty, jaką miasto miałoby zapłacić po przystąpieniu do tego projektu. Jeśli wierzyć wstępnym propozycjom, byłby to wydatek w wysokości po około 600 tys. złotych przez okres 5 lat — dodaje burmistrz Wągrowca.
Zdania mieszkańców w sprawie rewitalizacji linii do Rogoźna są podzielone. Część uważa, że ważniejszą sprawą jest połączenie kolejowe z Bydgoszczą.
- Uważam, że każda inwestycja, która służy poprawie komunikacji, jest korzystna dla mieszkańców Wągrowca i z tego punktu widzenia pożądana. Takie inwestycje w dłuższej perspektywie wywierają też pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy miasta. Warto przypomnieć, że mówimy tutaj o inwestycji, której koszt ma wynieść 549 351 249,96 złotych, w której wkład własny samorządu województwa wielkopolskiego oraz powiatów i gmin miałby wynieść ponad 82 miliony złotych. Obecnie los tego przedsięwzięcia zależy przede wszystkim od dofinansowania rządowego. Pod koniec lutego br. będzie znana decyzja, czy projekt rewitalizacji linii kolejowej Wągrowiec – Rogoźno – Czarnków otrzyma dofinansowanie z Programu Kolej Plus. Dopiero z chwilą otrzymania dofinansowania będzie można podjąć ostateczne decyzje dotyczące udziału miasta w tym przedsięwzięciu — podsumowuje burmistrz Jarosław Berendt.