Seniorzy z powiatu wągrowieckiego, którzy chcą się zaszczepić na COVID-19 mają problem z rejestracją. Wszystko przez brak miejsc, które na ten kwartał zostały wyczerpane.
Cały czas otrzymujemy informację od seniorów i ich rodzin o problemach związanych z rejestracją na szczepienie. W Wągrowcu działa zaledwie jeden punkt, a w całym powiecie wągrowieckim tylko trzy. Dodatkowo jest też punkt mobilny, jednak jak się okazuje, wszędzie brakuje miejsc.
- Wczoraj próbowałam zapisać na szczepienie swoją babcię, niestety w Wągrowcu, Gołańczy i Łeknie, gdzie działają punkty szczepień, okazało się to niemożliwe. Udało się dopiero w Poznaniu, jednak cały czas nie znam daty szczepienia — informuje mieszkanka Wągrowca.
Jak się okazuje, wolnych miejsc nie było już w ubiegłym tygodniu. O czym informuje nas pani Małgorzata, która próbowała zarejestrować swoich rodziców.
- Moi rodzice są w wieku 83 i 84 lata, chcą się zaszczepić, wybrali opcję rejestracji reklamowaną w telewizji, czyli przez infolinię. Chcąc im pomóc, wybrałam numer, przygotowałam dane potrzebne do rejestracji (o czym informuje pani w nagraniu) i czekałam. Po dość długim oczekiwaniu i kilkakrotnym usłyszeniu, że jestem dalej niż 30. w kolejce, wybrałam opcję, aby konsultant oddzwonił. To było w ubiegły piątek. W niedzielę 17 stycznia do rodziców oddzwoniła konsultantka i poinformowała tatę, że jest to ogólnopolska infolinia, powiedziała też, że sprawdziła i na Bobrownickiej w Wągrowcu nie ma już wolnych miejsc. Podała bezpośredni numer telefonu do punktu szczepień i poleciła, aby spróbować się dodzwonić. Konsultantka zaproponowała też, aby poszukać innego punktu, bo przecież rodzice nie muszą się szczepić akurat w Wągrowcu na Bobrownickiej. Czegoś nie rozumiem, czy jest ta telefoniczna rejestracja, czy jej nie ma? - zastanawia się pani Małgorzata.
Dzisiaj o godzinie 6:00 ruszyły zapisy na szczepienia przeciw Covid-19 dla seniorów powyżej 70 lat.
Od samego rana pojawiły się problemy z rejestracją telefoniczną. Nikt nie odbiera na infolinii lub pojawiają się problemy z nawiązaniem połączenia. Osoby dzwoniąc na numer 989 słyszą komunikat "nie ma takiego numeru".
Duże obciążenie infolinii.
- Przez pierwsze trzy godziny za pośrednictwem dostępnych kanałów zapisało się ponad 150 tys. osób — mówił pełnomocnik rządu ds. szczepień Michał Dworczyk na konferencji prasowej. Przypomniał, że w grupę osób od 70 r. życia do szczepienia liczy 2,7 mln osób.
Minister Michał Dworczyk zapewnił, że do końca marca zostanie zaszczepionych 3 mln 100 tys. pacjentów.
- Z uwagi na ograniczenia w dostawach szczepionek więcej osób nie będziemy w stanie zaszczepić do końca pierwszego kwartału. Powtarzamy to, jak mantrę od kilku tygodni i chcemy, żeby była tu absolutna jasność. System, który został stworzony i uruchomiony, ma dużo większą wydolność. Natomiast ograniczenia w dostawach szczepionek, powodują, że zaszczepimy wyłącznie 3 mln 100 tys. osób — mówił minister Michał Dworczyk.
Ostatnie miejsca w tym kwartale.
- Na godz. 10 (...) w całej Polsce zostało już tylko 150 tys. wolnych terminów i bardzo często są to pojedyncze terminy. W wielu miastach, jak Warszawa, w innych ośrodkach, mniejszych miejscowościach, już wolnych miejsc nie ma — tłumaczył Dworczyk.
Szef KPRM wskazywał, że każda osoba, która zadzwoni pod nr 989 i usłyszy, że w jej miejscowości nie ma już terminów szczepień do końca I kwartału, będzie mogła zostawić swoje dane, przede wszystkim pesel i numer telefonu komórkowego, i jak tylko pojawią się nowe dostawy szczepionek, a w konsekwencji wolne terminy — do tej osoby zadzwoni konsultant z infolinii i zaproponuje konkretny termin szczepienia.
Dworczyk dodał, że drugą nową funkcjonalnością systemu są zgłoszenia dla seniorów przez formularz gov.pl/szczepimysie. Jak tłumaczył minister, w tym przypadku, gdy podany zostanie pesel, kod pocztowy i numer telefonu komórkowego, to też taki senior ma gwarancję, że jak pojawi się kolejna dostawa szczepionki, a w konsekwencji wolne terminy w okolicy jego zamieszkania, "to konsultant zadzwoni i zaproponuje termin szczepienia".
Trzecia możliwość zarejestrowania się bez terminu jest wysłanie SMS'a o treści "szczepimy się" pod numer: 664908556. Po wysłaniu takiego SMS w odpowiedzi zostanie przesłana prośba o przesłanie numeru pesel i kodu pocztowego. Po przesłaniu tych danych osoba ta trafi do systemu, w którym będą przechowywane dane do momentu pojawienia się nowej dostawy szczepionek i nowych terminów zabiegów. -Wtedy znowu konsultant będzie dzwonił i proponował umówienie na konkretny termin.