Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i mediacja jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej, realizowanym przez Powiat Wągrowiecki w porozumieniu z Gminami: Damasławek, Gołańcz, Mieścisko, Skoki, Wapno, Miasto i Gmina Wągrowiec.
W ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i mediacji w powiecie wągrowieckim funkcjonują trzy punkty:
- w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej nr 1 porad prawnych udzielają radcy prawni i adwokaci na podstawie umów zawartych z powiatem wągrowieckim,
- w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej nr 2 powiat zlecił prowadzenie nieodpłatnych porad prawnych organizacji pozarządowej wyłonionej w drodze konkursu ofert zgodnie z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie. W 2025 roku powiat powierzył prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej Fundacji Inter Vivos z Warszawy,
- w punkcie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego nr 3 powiat zlecił prowadzenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego organizacji pozarządowej wyłonionej w drodze konkursu ofert zgodnie z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie. W 2025 roku powiat powierzył prowadzenie punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego Fundacji Inter Vivos z Warszawy.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego świadczą dyżury 4 godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach
i obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, - wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego,
- przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych
w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym
się postępowaniu sądowoadministracyjnym, - sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań,
- nieodpłatną mediację.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
- rozpoznanie problemu i udzielenie porady dostosowanej do indywidualnej sytuacji osoby korzystającej z porady. Osoba korzystająca jest informowana
o przysługujących jej prawach oraz spoczywających na niej obowiązkach; - różnorodne dziedziny, w tym między innymi kwestie zadłużeń, sprawy mieszkaniowe oraz problemy z zakresu ubezpieczeń społecznych.
- w razie potrzeby, podczas porady może być sporządzony wspólnie z osobą zainteresowaną plan wyjścia z trudnej sytuacji oraz udzielona pomoc w jego realizacji.
- W ramach poradnictwa obywatelskiego może być również świadczona nieodpłatna mediacja.
Nieodpłatna mediacja:
jest metodą rozwiązywania konfliktów, której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań. Osoba prowadząca mediację wspiera strony w znalezieniu przez nie satysfakcjonującego porozumienia. Mediacja jest dobrowolna i poufna.
Mediacje prowadzi mediator, czyli osoba profesjonalnie przygotowana do rozwiązywania sporów, która jest niezależna, bezstronna wobec uczestników i neutralna wobec przedmiotu sporu.
Nieodpłatna mediacja może być prowadzona w sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i innych, w tym również w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.
Usługa może obejmować również:
- rozmowę informacyjną o możliwościach wykorzystania polubownych metod rozwiązywania sporów;
- przygotowanie projektu umowy o mediacje lub wniosku o mediacje, który osoba inicjująca mediację wystosuje do drugiej strony sporu;
- przeprowadzenie spotkania mediacyjnego;
- zawarcie ugody;
- udzielenie pomocy w sporządzeniu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem, który każda ze stron mediacji może złożyć do sądu.
Nieodpłatna mediacja nie może być prowadzona w sprawach formalnie skierowanych do mediacji (przez sąd albo inny organ), a także w sprawach, w których zachodzi podejrzenie przemocy w relacji stron.
Kto może skorzystać
Uprawniona do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i mediacji jest każda osoba fizyczna, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku (osoba ta dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku). Oświadczenie należy złożyć osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej.
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2024r. poz. 1534) nieodpłatną pomocą prawną objęte zostały osoby fizyczne – prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc prawna skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą jest pomocą de minimis, a zatem podlega regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702).
Ponadto nieodpłatna pomoc prawna przysługuje osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) – (art. 41 ustawy).
Forma zapisu
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się według kolejności zgłoszeń, po wcześniejszym umówieniu terminu wizyty telefonicznie pod nr tel. 665 300 445, osobiście w Starostwie Powiatowym w Wągrowcu, ul. Kościuszki 15, w poniedziałki od 08:00 – 16:00, od wtorku do piątku 7:30 - 15:30, lub poprzez stronę internetową klikając w LINK - w dostępnym harmonogramie wybierają Państwo datę i godzinę porady. Następnie podają swoje inicjały, zapoznają się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych oraz podają swój numer telefonu.
Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
Porady co do zasady udzielane są podczas osobistej wizyty w punkcie. W czasie zagrożenia epidemicznego, w okresie stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu.
Osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu lub osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą otrzymać poradę przez telefon, Internet, poprzez zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania albo w innym miejscu wyposażonym w sprzęt ułatwiający komunikację lub z dostępem do tłumacza języka migowego.
Możliwość wyrażenia opinii o uzyskanym świadczeniu
Osoby uprawnione do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mają możliwość wyrażenia opinii o udzielonej pomocy:
- bezpośrednio po udzielonej pomocy w części B karty pomocy, którą należy umieścić w zamkniętej urnie, znajdującej się w miejscu przeznaczonym dla osób oczekujących na udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
- w dowolnym terminie:
- telefonicznie pod numerem 665 300 445 czynnym w poniedziałki od 08:00 – 16:00, od wtorku do piątku 7:30 - 15:30, za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod adresem e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , - lub listownie wysyłając na adres: Starostwo Powiatowe w Wągrowcu, Wydział Spraw Obywatelskich i Zdrowia, ul. Kościuszki 15, 62-100 Wągrowiec.
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa oraz harmonogram pracy punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu wągrowieckiego znajdują się:
- na stronie internetowej powiatu wągrowieckiego: LINK
- w Biuletynie Informacji Publicznej: LINK
- na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Wągrowcu.