Jest pozwolenie budowlane dotyczące budowy i przebudowy przystanków kolejowych: Wągrowiec Południowy, Kobylec i Panigródz.
Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zatwierdzeniu projektów architektonicznych oraz pozwolenia na budowę nowych peronów na przystankach Wągrowiec Południowy, Panigródz oraz Kobylec, co jest częścią inwestycji mającej na celu rewitalizację linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa.
Inwestycja ta, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zakłada modernizację infrastruktury, która znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, komfortu podróżnych oraz zwiększy dostępności komunikacji.
▪️Przystanek Wągrowiec Południowy
Na przystanku osobowym Wągrowiec Południowy, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Gnieźnieńskiej i Jankowskiej zaplanowano budowę peronu jednokrawędziowego. Peron zostanie wyposażony w infrastrukturę towarzyszącą, obejmującą m.in. oświetlenie oraz system odwodnienia. Inwestycja obejmuje również budowę dojść do peronu, dodatkowo na przejeździe kolejowo-drogowym zlokalizowanym w pobliżu ul. Gnieźnieńskiej w Wągrowcu, zostanie zainstalowane nowe oświetlenie oraz system monitoringu (telewizja użytkowa), co zwiększy bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i kierowców.
▪️Przystanek Panigródz
Przystanek osobowy Panigródz również doczeka się gruntownej modernizacji. Obecny peron zostanie rozebrany, a na jego miejscu powstanie nowy peron jednokrawędziowy z pełnym wyposażeniem peronowym, nowym oświetleniem oraz systemem odwodnienia. Oprócz tego przewidziano regulację nawierzchni torowej oraz wymianę torów, co ma poprawić bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Istotnym elementem inwestycji jest również przebudowa przejazdu kolejowo-drogowego w Panigrodziu, który zostanie podniesiony do kategorii C, co oznacza, że będzie wyposażony w nowoczesne urządzenia zabezpieczające, takie jak sygnalizacja świetlna i dźwiękowa.
▪️Przystanek Kobylec
Najwięcej zmian zaplanowano na przystanku osobowym Kobylec, gdzie planowana jest przebudowa istniejącego peronu jednokrawędziowego. Oprócz budowy nowego peronu przewidziano kompleksową modernizację infrastruktury towarzyszącej. Projekt obejmuje m.in. wykonanie nowego systemu odwodnienia, budowę dojść do peronu, montaż oświetlenia oraz pełne wyposażenie peronowe. Ważnym elementem prac będzie także rozbiórka toru nr 3, dodatkowo przewidziana jest regulacja nawierzchni torowej oraz wymiana torów, co poprawi stan techniczny infrastruktury.
Modernizacja przystanków, to część szerszej strategii rewitalizacji linii kolejowej nr 356, która ma na celu poprawę dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców. Pasażerowie zyskają nowoczesne, bezpieczne i komfortowe perony, a także lepszą dostępność komunikacyjną, szczególnie w przypadku osób z ograniczoną mobilnością. Projekt ma również na celu eliminację barier architektonicznych, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju transportu.