SOB czyli "Super Oddział Burmistrza" zastąpi Straż Miejską

1 kwietnia z ulic Wągrowca znikną Strażnicy Miejscy. Zastąpi ich SOB czyli "Super Oddział Burmistrza". Wśród wybrańców nie zabraknie też strażnika.

Rozwiązanie Straży Miejskiej rodzi wiele pytań, mieszkańcy zastanawiają, się kto teraz przejmie ich obowiązki. My już wiemy. 1 kwietnia zacznie działać Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego będzie zatrudniał 4 pracowników, w tym dwóch pracowników obsługi monitoringu, jednego byłego strażnika miejskiego oraz dotychczasowego pracownika ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego — poinformował Piotr Korpowski, Urząd Miejski w Wągrowcu.

Strażnikiem, który otrzyma umowę o pracę w Urzędzie Miejskim jest były komendant Zbyszko Sygierycz.

Patrząc na zakres obowiązków, jaki stawia się przyszłymi pracownikom, można dojść do wniosku, że będzie to "Super Oddział Burmistrza". Warszawa ma BOR a Wągrowiec SOB.

Pracownicy Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego zajmą się dosłownie wszystkim. Będą przeciwdziałać terroryzmowi, usuwać skutki zdarzeń terrorystycznych, zajmą się sprawdzaniem, czy segregujemy śmieci i co spalamy w swoich piecach, jak parkujemy i czy legalnie wycinamy drzewa. To jednak nie wszystko, oddział SOB wyłapie bezpańskie psy, zorganizuje i zapewni funkcjonowania Głównego Stanowiska Kierowania Burmistrza Miasta Wągrowca, a nawet skieruje strażaków OSP na badania lekarskie.

Nowy wydział obowiązków ma znacznie więcej. Zobaczcie sami (cały zakres niżej) i zastanówcie się, czy rozwiązanie Straży Miejskiej przyniesie zapowiadane oszczędności?. Naszym zdaniem nie. Czterech pracowników, z czego jeden może iść w teren to troszkę mało. Pozostałych dwóch zajmie się obsługą monitoringu a trzeci bezpieczeństwem i zarządzaniem kryzysowym, czyli będzie wykonywał dotychczasowe obowiązki.

A czym agenci burmistrza będą się przemieszczać? Czy Zbyszko nadal będzie korzystał ze służbowego samochodu, którym kiedyś jeździł jako komendant Straży Miejskiej? Za chwilę ten wydział może liczyć 10 osób, a wtedy trudno mówić o oszczędnościach. Za jakiś czas dojdą płatne strefy parkowania i co wtedy?

WAŻNE: SOB - to nazwa wymyślona przez nas, nie jest oficjalną nazwą nowego wydziału, bo ten nazywać się będzie Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW
Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego

1) zadania w zakresie porządku i bezpieczeństwa:

a) przygotowywanie projektów przepisów – strategii i programów (w tym  programów  prewencji) - mających na celu zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Gminy miejskiej Wągrowiec,

b) przygotowywanie pod obrady Rady Miejskiej informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa na terenie gminy i ewentualne wskazywanie niezbędnych kierunków działań odpowiednich służb w dziedzinach: ochrony środowiska, bezpieczeństwa sanitarnego, bezpieczeństwa i porządku publicznego,

c) przygotowywanie projektu uchwały określającej istotne dla wspólnoty samorządowej zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w oparciu o roczne sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji ze swojej działalności, a także informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego,

d) współpraca z Policją i innymi służbami i inspekcjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz kształtowania lokalnej polityki bezpieczeństwa,

e) koordynacja działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na danym terenie i w danym czasie. Powinna obejmować całokształt planowych przedsięwzięć, uwzględniając wielość sytuacji niosących zagrożenie i mających wypracowane algorytmy  postępowania, dla każdego z podmiotów i służb, zgodnie z jego kompetencjami,

f) przyjmowanie interwencji zgłaszanych przez mieszkańców w zakresie bezpieczeństwa i porządku, oraz wdrażanie koniecznych postępowań lub wnioskowanie o ich wszczęcie do innych służb lub instytucji w zakresie:
- stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości,
- przeciwdziałanie zanieczyszczaniu miejsc publicznych, ujawnianie i dyscyplinowanie sprawców takich czynów,
- dzikich wysypisk śmieci,
- interwencje w sprawie zwierząt bezdomnych w tym ich zabezpieczanie lub odławianie,
- warunków utrzymywania zwierząt,
- obowiązkowych szczepień zwierząt,
- wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych, w tym pojemniki do selektywnej zbiórki,
- przestrzegania zasad poprawnej segregacji odpadów przez właścicieli nieruchomości,
- stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości i prowadzonej na nich gospodarki odpadami,
- nielegalnego spalania odpadów w przydomowych piecach, poprzez ujawnianie i dyscyplinowanie sprawców takich działań,
- nieruchomości w zakresie obowiązku podłączenia do sieci kanalizacji sanitarnej,
- sposobu i częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych,
- legalności wycinki drzew,
- pojawienia się dzikich zwierząt na terenie miasta,
- zagrożenia dla dzikich roślin lub zwierząt, np. w sytuacji niszczenia, gniazd lub siedlisk,
- wypalania traw, liści, gałęzi itp.,
- zajęcia pasa drogowego,
- stwierdzenia wystąpienia zagrożenia na drodze

2) zadania w zakresie zarządzania kryzysowego:

a) opracowanie i uaktualnianie charakterystyk zagrożeń dotyczących sytuacji kryzysowych mogących wystąpić na terenie miasta oraz oceny ich wystąpienia,

b)opracowanie i uaktualnianie "Planu Zarządzania Kryzysowego miasta Wągrowca" oraz zapewnienie jego spójności z innymi planami sporządzanymi w zakresie ochrony ludności przez właściwe organy administracji publicznej, których obowiązek wynika z odrębnych przepisów,

c) opracowanie i uaktualnianie  niezbędnych procedur i dokumentów dotyczących zarządzania w sytuacjach kryzysowych,

d) przygotowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów sprawdzających opracowane i wdrożone procedury zarządzania kryzysowego,

e) aktualizowanie bazy danych o siłach i środkach będących w posiadaniu podmiotów ratowniczych i innych podmiotów na terenie miasta, które mogą być przydatne w sytuacjach kryzysowych,

f) zapewnienie funkcjonowania Centrum Zarządzania Kryzysowego,

g) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,

h) organizacja i realizacja zadań z zakresu infrastruktury krytycznej,

i) organizowanie i dokumentowanie posiedzeń Zespołu Zarządzania Kryzysowego;

3) zadania w zakresie niemilitarnych przygotowań obronnych:

a) opracowanie i uaktualnianie "Planu operacyjnego funkcjonowania miasta Wągrowca w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”,

b) zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania Głównego Stanowiska Kierowania Burmistrza Miasta Wągrowca,

c) organizowanie szkolenia obronnego,

d) zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania stałego dyżuru Burmistrza Miasta,

e) prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych, w zakresie będącym w kompetencji stanowiska,

f) koordynowanie niemilitarnych przygotowań obronnych w wydziałach Urzędu i współpraca w tym zakresie z właściwą komórką organizacyjną Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego,

g) uruchomienie i przeprowadzenie akcji kurierskiej na terenie Miasta oraz bieżąca aktualizacja "Planu Akcji Kurierskiej"

4) zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej:

a) prowadzenie  analiz i opracowanie prognoz dotyczących pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

b) prowadzenie analiz sił i środków krajowego systemu ratowniczo gaśniczego na obszarze miasta,

c) opiniowanie  projektów zakupu sprzętu i inwestycji służących ochronie przeciwpożarowej, dofinansowanych z budżetu miasta,

d) współpraca z Państwową Strażą Pożarną w zakresie pozyskiwania i przekazywania środków finansowych na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

e) finansowanie działalności ochotniczej straży pożarnej oraz kontrola wydatkowanych środków przekazywanych na jej działalność;

f) wypłata odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy,

g) kierowanie członków czynnych OSP na okresowe badania lekarskie,

h) wypłata ekwiwalentu z tytułu udziału strażaków w działaniach ratowniczo-gaśniczych,

i) zapewnić osobom przebywającym w budynkach urzędu bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,

j) przygotować budynki i teren do prowadzenia akcji ratowniczej,

k) zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi,

l) ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

5) zadania w zakresie obrony cywilnej:

a) opracowanie i uaktualnianie "Planu Obrony Cywilnej miasta Wągrowca",

b)opracowanie i uaktualnianie niezbędnych procedur i dokumentacji dotyczących ewakuacji ludności w czasie stanu wojennego i stanu klęski żywiołowej,

c) opracowanie i uaktualnianie wykazu przedsiębiorstw, instytucji i organizacji społecznych działających na terenie miasta realizujących zadania obrony cywilnej,

d) organizowanie i koordynowanie szkoleń z zakresu obrony cywilnej,

e) tworzenie i przygotowanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,

f) planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,

g)wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pierwszej pomocy medycznej,

h) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,

i) planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu obrony cywilnej,

j) przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu ostrzegania i alarmowania ludności,

k) planowanie i nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej;

6) zadania w zakresie powszechnego obowiązku obrony:

a) przygotowanie dokumentacji do rejestracji osób na potrzeby przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej,

b) przygotowanie dokumentacji i udział w kwalifikacji wojskowej,

c) prowadzenie spraw dotyczących żołnierzy i ich rodzin,

d) nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony;

7) zadania Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych:

a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,

b) ochrona systemów i sieci informatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne,

c) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,

d) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,

e) opracowanie i aktualizowanie planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji,

f) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,

g) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrola postępowań sprawdzających,

h) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych;

8) zadania z zakresu ochrony danych osobowych:

a) realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie danych osobowych w zakresie zadań powierzonych administratorowi bezpieczeństwa informacji przez:
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych,
- nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji, o której mowa w art. 36 ust. 2, oraz przestrzegania zasad w niej określonych,
- zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.

b) prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych;

9) zadania z zakresu miejskiego systemu monitoringu wizyjnego,

a) utrzymywanie w ciągłej sprawności technicznej urządzeń monitorujących,

b) pełnienie funkcji administratora systemu monitoringu wizyjnego, a w tym:
- ponoszenie odpowiedzialności  m.in.  za zapewnienie ochrony odbieranego, rejestrowanego, odtwarzanego lub przetwarzanego obrazu,
- zabezpieczenie  obrazu  przed  udostępnieniem  osobom  nieupoważnionym,  zabraniem  kopii rejestrowanego  obrazu  przez  osobę  nieuprawnioną,  zmianą,  utratą  lub  zniszczeniem zarejestrowanego obrazu,
- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do dostępu do systemu monitoringu wizyjnego oraz rejestr udostępnień nagranych materiałów,
- prowadzenie corocznej statystyki zdarzeń dotyczących naruszeń bezpieczeństwa ujawnianych za pośrednictwem miejskiego systemu monitoringu wizyjnego,
- przechowywanie nagrań przez okres co najmniej 30 dni,

c) przekazywanie na żądanie uprawnionych organów, a w tym Komendy Powiatowej Policji materiału dowodowego w postaci plików wideo lub zdjęć dotyczących zaistniałych przestępstw, wykroczeń, lub przypadków zakłócenia porządku publicznego.

Portal WRC

  • Portal WRC powstał w 2009 roku
  • Wydawca: "FOOBU" Roman Kowalczewski
  • Adres Redakcji: ul. Mickiewicza 17/30, 62-100 Wągrowiec
  • Redaktor Naczelny: Roman Kowalczewski
  • Telefon: +48 503 142 937
  • mail: [email protected]
  • Zobacz nasz profil na:

Reklama

  • Niezależny Portal Powiatu Wągrowieckiego
  • Nr 1 w Powiecie Wągrowieckim
  • W naszej ofercie znajdziesz, bannery, materiały sponsorowane, filmy reklamowe oraz reportaże wideo.
  • Całą dobę sprawdzamy skrzynkę: [email protected]

Na skróty