1 kwietnia z ulic Wągrowca znikną Strażnicy Miejscy. Zastąpi ich SOB czyli "Super Oddział Burmistrza". Wśród wybrańców nie zabraknie też strażnika.
![]() |
Rozwiązanie Straży Miejskiej rodzi wiele pytań, mieszkańcy zastanawiają, się kto teraz przejmie ich obowiązki. My już wiemy. 1 kwietnia zacznie działać Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego będzie zatrudniał 4 pracowników, w tym dwóch pracowników obsługi monitoringu, jednego byłego strażnika miejskiego oraz dotychczasowego pracownika ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego — poinformował Piotr Korpowski, Urząd Miejski w Wągrowcu.
Strażnikiem, który otrzyma umowę o pracę w Urzędzie Miejskim jest były komendant Zbyszko Sygierycz.
Patrząc na zakres obowiązków, jaki stawia się przyszłymi pracownikom, można dojść do wniosku, że będzie to "Super Oddział Burmistrza". Warszawa ma BOR a Wągrowiec SOB.
Pracownicy Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego zajmą się dosłownie wszystkim. Będą przeciwdziałać terroryzmowi, usuwać skutki zdarzeń terrorystycznych, zajmą się sprawdzaniem, czy segregujemy śmieci i co spalamy w swoich piecach, jak parkujemy i czy legalnie wycinamy drzewa. To jednak nie wszystko, oddział SOB wyłapie bezpańskie psy, zorganizuje i zapewni funkcjonowania Głównego Stanowiska Kierowania Burmistrza Miasta Wągrowca, a nawet skieruje strażaków OSP na badania lekarskie.
Nowy wydział obowiązków ma znacznie więcej. Zobaczcie sami (cały zakres niżej) i zastanówcie się, czy rozwiązanie Straży Miejskiej przyniesie zapowiadane oszczędności?. Naszym zdaniem nie. Czterech pracowników, z czego jeden może iść w teren to troszkę mało. Pozostałych dwóch zajmie się obsługą monitoringu a trzeci bezpieczeństwem i zarządzaniem kryzysowym, czyli będzie wykonywał dotychczasowe obowiązki.
A czym agenci burmistrza będą się przemieszczać? Czy Zbyszko nadal będzie korzystał ze służbowego samochodu, którym kiedyś jeździł jako komendant Straży Miejskiej? Za chwilę ten wydział może liczyć 10 osób, a wtedy trudno mówić o oszczędnościach. Za jakiś czas dojdą płatne strefy parkowania i co wtedy?
WAŻNE: SOB - to nazwa wymyślona przez nas, nie jest oficjalną nazwą nowego wydziału, bo ten nazywać się będzie Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego |
1) zadania w zakresie porządku i bezpieczeństwa: a) przygotowywanie projektów przepisów – strategii i programów (w tym programów prewencji) - mających na celu zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Gminy miejskiej Wągrowiec, b) przygotowywanie pod obrady Rady Miejskiej informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa na terenie gminy i ewentualne wskazywanie niezbędnych kierunków działań odpowiednich służb w dziedzinach: ochrony środowiska, bezpieczeństwa sanitarnego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, c) przygotowywanie projektu uchwały określającej istotne dla wspólnoty samorządowej zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego w oparciu o roczne sprawozdania Komendanta Powiatowego Policji ze swojej działalności, a także informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego, d) współpraca z Policją i innymi służbami i inspekcjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz kształtowania lokalnej polityki bezpieczeństwa, e) koordynacja działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na danym terenie i w danym czasie. Powinna obejmować całokształt planowych przedsięwzięć, uwzględniając wielość sytuacji niosących zagrożenie i mających wypracowane algorytmy postępowania, dla każdego z podmiotów i służb, zgodnie z jego kompetencjami, f) przyjmowanie interwencji zgłaszanych przez mieszkańców w zakresie bezpieczeństwa i porządku, oraz wdrażanie koniecznych postępowań lub wnioskowanie o ich wszczęcie do innych służb lub instytucji w zakresie: - stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości, - przeciwdziałanie zanieczyszczaniu miejsc publicznych, ujawnianie i dyscyplinowanie sprawców takich czynów, - dzikich wysypisk śmieci, - interwencje w sprawie zwierząt bezdomnych w tym ich zabezpieczanie lub odławianie, - warunków utrzymywania zwierząt, - obowiązkowych szczepień zwierząt, - wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych, w tym pojemniki do selektywnej zbiórki, - przestrzegania zasad poprawnej segregacji odpadów przez właścicieli nieruchomości, - stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości i prowadzonej na nich gospodarki odpadami, - nielegalnego spalania odpadów w przydomowych piecach, poprzez ujawnianie i dyscyplinowanie sprawców takich działań, - nieruchomości w zakresie obowiązku podłączenia do sieci kanalizacji sanitarnej, - sposobu i częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych, - legalności wycinki drzew, - pojawienia się dzikich zwierząt na terenie miasta, - zagrożenia dla dzikich roślin lub zwierząt, np. w sytuacji niszczenia, gniazd lub siedlisk, - wypalania traw, liści, gałęzi itp., - zajęcia pasa drogowego, - stwierdzenia wystąpienia zagrożenia na drodze 2) zadania w zakresie zarządzania kryzysowego: a) opracowanie i uaktualnianie charakterystyk zagrożeń dotyczących sytuacji kryzysowych mogących wystąpić na terenie miasta oraz oceny ich wystąpienia, b)opracowanie i uaktualnianie "Planu Zarządzania Kryzysowego miasta Wągrowca" oraz zapewnienie jego spójności z innymi planami sporządzanymi w zakresie ochrony ludności przez właściwe organy administracji publicznej, których obowiązek wynika z odrębnych przepisów, c) opracowanie i uaktualnianie niezbędnych procedur i dokumentów dotyczących zarządzania w sytuacjach kryzysowych, d) przygotowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów sprawdzających opracowane i wdrożone procedury zarządzania kryzysowego, e) aktualizowanie bazy danych o siłach i środkach będących w posiadaniu podmiotów ratowniczych i innych podmiotów na terenie miasta, które mogą być przydatne w sytuacjach kryzysowych, f) zapewnienie funkcjonowania Centrum Zarządzania Kryzysowego, g) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym, h) organizacja i realizacja zadań z zakresu infrastruktury krytycznej, i) organizowanie i dokumentowanie posiedzeń Zespołu Zarządzania Kryzysowego; 3) zadania w zakresie niemilitarnych przygotowań obronnych: a) opracowanie i uaktualnianie "Planu operacyjnego funkcjonowania miasta Wągrowca w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”, b) zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania Głównego Stanowiska Kierowania Burmistrza Miasta Wągrowca, c) organizowanie szkolenia obronnego, d) zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania stałego dyżuru Burmistrza Miasta, e) prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych, w zakresie będącym w kompetencji stanowiska, f) koordynowanie niemilitarnych przygotowań obronnych w wydziałach Urzędu i współpraca w tym zakresie z właściwą komórką organizacyjną Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, g) uruchomienie i przeprowadzenie akcji kurierskiej na terenie Miasta oraz bieżąca aktualizacja "Planu Akcji Kurierskiej" 4) zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej: a) prowadzenie analiz i opracowanie prognoz dotyczących pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, b) prowadzenie analiz sił i środków krajowego systemu ratowniczo gaśniczego na obszarze miasta, c) opiniowanie projektów zakupu sprzętu i inwestycji służących ochronie przeciwpożarowej, dofinansowanych z budżetu miasta, d) współpraca z Państwową Strażą Pożarną w zakresie pozyskiwania i przekazywania środków finansowych na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, e) finansowanie działalności ochotniczej straży pożarnej oraz kontrola wydatkowanych środków przekazywanych na jej działalność; f) wypłata odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy, g) kierowanie członków czynnych OSP na okresowe badania lekarskie, h) wypłata ekwiwalentu z tytułu udziału strażaków w działaniach ratowniczo-gaśniczych, i) zapewnić osobom przebywającym w budynkach urzędu bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji, j) przygotować budynki i teren do prowadzenia akcji ratowniczej, k) zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi, l) ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia; 5) zadania w zakresie obrony cywilnej: a) opracowanie i uaktualnianie "Planu Obrony Cywilnej miasta Wągrowca", b)opracowanie i uaktualnianie niezbędnych procedur i dokumentacji dotyczących ewakuacji ludności w czasie stanu wojennego i stanu klęski żywiołowej, c) opracowanie i uaktualnianie wykazu przedsiębiorstw, instytucji i organizacji społecznych działających na terenie miasta realizujących zadania obrony cywilnej, d) organizowanie i koordynowanie szkoleń z zakresu obrony cywilnej, e) tworzenie i przygotowanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej, f) planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem, g)wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pierwszej pomocy medycznej, h) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej, i) planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu obrony cywilnej, j) przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu ostrzegania i alarmowania ludności, k) planowanie i nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej; 6) zadania w zakresie powszechnego obowiązku obrony: a) przygotowanie dokumentacji do rejestracji osób na potrzeby przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej, b) przygotowanie dokumentacji i udział w kwalifikacji wojskowej, c) prowadzenie spraw dotyczących żołnierzy i ich rodzin, d) nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony; 7) zadania Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych: a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, b) ochrona systemów i sieci informatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne, c) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, d) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów, e) opracowanie i aktualizowanie planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji, f) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych, g) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrola postępowań sprawdzających, h) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych; 8) zadania z zakresu ochrony danych osobowych: a) realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie danych osobowych w zakresie zadań powierzonych administratorowi bezpieczeństwa informacji przez: - sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych, - nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji, o której mowa w art. 36 ust. 2, oraz przestrzegania zasad w niej określonych, - zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych. b) prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych; 9) zadania z zakresu miejskiego systemu monitoringu wizyjnego, a) utrzymywanie w ciągłej sprawności technicznej urządzeń monitorujących, b) pełnienie funkcji administratora systemu monitoringu wizyjnego, a w tym: - ponoszenie odpowiedzialności m.in. za zapewnienie ochrony odbieranego, rejestrowanego, odtwarzanego lub przetwarzanego obrazu, - zabezpieczenie obrazu przed udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem kopii rejestrowanego obrazu przez osobę nieuprawnioną, zmianą, utratą lub zniszczeniem zarejestrowanego obrazu, - prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do dostępu do systemu monitoringu wizyjnego oraz rejestr udostępnień nagranych materiałów, - prowadzenie corocznej statystyki zdarzeń dotyczących naruszeń bezpieczeństwa ujawnianych za pośrednictwem miejskiego systemu monitoringu wizyjnego, - przechowywanie nagrań przez okres co najmniej 30 dni, c) przekazywanie na żądanie uprawnionych organów, a w tym Komendy Powiatowej Policji materiału dowodowego w postaci plików wideo lub zdjęć dotyczących zaistniałych przestępstw, wykroczeń, lub przypadków zakłócenia porządku publicznego. |