W Szkole Podstawowej nr 3 przy ulicy Letniej rok szkolny rozpoczęło trzech uczniów pierwszej w naszym powiecie klasy dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Jej powstanie było możliwe dzięki inicjatywie i zaangażowaniu dyrektorki „Trójki” Jolanty Okoniewskiej oraz burmistrza Wągrowca Krzysztofa Poszwy.
- To szczególne dzieci, które wymagają ponadprzeciętnej uwagi i cierpliwości, dlatego cieszę się, że dołączyliśmy do nielicznego grona samorządów, które potrafią o takie dzieci zadbać, a jednocześnie pomóc ich rodzicom – zapewnia burmistrz Krzysztof Poszwa. – To jednak tylko początek drogi, którą obieramy jako samorząd. Chcemy dzieciom z różnymi niepełnosprawnościami tworzyć warunki do nauki, rozwoju i rehabilitacji. Placówką, która wyspecjalizuje się w takiej działalności edukacyjnej, będzie właśnie Szkoła Podstawowa nr 3 przy ulicy Letniej.
Klasa dla dzieci z autyzmem będzie wspierać ich rozwój poprzez stworzenie odpowiednich warunków do nauki oraz zapewnienie środków dydaktycznych. Będą one dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych każdego dziecka. Uczniowie będą prowadzeni przez wyspecjalizowany zespół pedagogów, z wysokimi kwalifikacjami do pracy z dziećmi ze spektrum zaburzeń autystycznych. Pokieruje nim specjalistka w zakresie terapii behawioralnej Magdalena Wawrzyniak – nauczycielka z 10-letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi autystycznymi. Doświadczenie i kwalifikacje zatrudnionych nauczycieli będą służyć również uczniom z klasy integracyjnej, która także powstała w szkole.
- Dzieci z autyzmem widzą, słyszą i czują świat inaczej niż my. I nie jest to ani gorszy, ani lepszy świat. Po prostu inny – mówi Magdalena Wawrzyniak. – Naszym celem jest objęcie tych dzieci intensywną terapią, tak by mogły w przyszłości samodzielnie lub z niewielką pomocą funkcjonować w społeczeństwie.
Szkoła chce także otoczyć opieką i wsparciem rodziców uczniów z autyzmem, aby lepiej rozumieli niepełnosprawność swoich dzieci i potrafili im pomagać, nie bojąc się podejmowanych działań i w pełni akceptując odmienność swoich dzieci.
W kameralnej, wzruszającej uroczystości otwarcia klasy dla dzieci z autyzmem, oprócz ich rodziców, udział wzięli także Mariola Czelna – kierownik Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego oraz Małgorzata Fimiak – przewodnicząca Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Polityki Społecznej Rady Miejskiej w Wągrowcu.
Jak zapewnia burmistrz Krzysztof Poszwa, wągrowiecki samorząd będzie diagnozować pozostałe potrzeby dzieci niepełnosprawnych, a najprawdopodobniej już w przyszłym roku w jednym z wągrowieckich przedszkoli powstanie „zespół wczesnego wspomagania”, którego zadaniem będzie pomoc dzieciom do 3. roku życia oraz objęcie ich specjalistyczną opieką.
***
Autyzm i zespół Aspergera to coraz powszechniej występujące zaburzenia rozwoju dziecka. Z roku na rok liczba dzieci z diagnozą spektrum zaburzeń autystycznych rośnie. Ze względu na problem w porozumiewaniu się, rozwoju społecznym, a także odmiennym sposobie przetwarzania informacji, dzieci z autyzmem stanowią wielkie wyzwanie dla dzisiejszej edukacji.