Na terenie Wielkopolski każdego roku w ponad 4 tyś. wypadków ginie 500 osób, a blisko 6,5 tyś. doznaje obrażeń ciała. Z pewnością do tej statystyki przyczynia się pomijana często niedbałość kierowców o właściwy stan techniczny pojazdu, a w szczególności jakość ogumienia.
Opony dla samochodu powinny być dostosowane do warunków pogodowych. Gdy temperatura powietrza spada poniżej 6°C letnia opona przestaje spełniać swoje zadania. Zaczyna tracić elastyczność, przestaje układać się do drogi, gwałtownie spada jej przyczepność, a jazda samochodem może przypominać jazdę na łyżwach. Opony wielosezonowe, tym bardziej letnie, nie są w stanie sprostać warunkom atmosferycznym w czasie zimy. Warto zatem na sezon zimowy założyć specjalne opony.
Dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa należy pamiętać, żeby opony na jednej osi pojazdu miały jednakową konstrukcję. Dopuszczalna granica zużycia bieżnika, to głębokość nie mniejsza niż 1,6 mm. Wszelkie uwidaczniające się pęknięcia osnowy oraz wybrzuszenia na boku lub czole opony dyskwalifikują oponę z eksploatacji. Podatność opony do użycia wynosi 5 lat. Nawet, gdy przeleżała ten okres w magazynie, nie należy jej już używać.
Udowodniono, że ogumienie o odpowiednich parametrach zapewnia zdolność do skutecznego hamowania w różnych warunkach przyczepności koła do nawierzchni, zdolność do pokonywania zakrętów bez nadmiernego poślizgu i zarzucania oraz bezpieczne pokonywanie nierówności drogi.
Niezwykle ważną kwestią jest bieżnik opony. Należy regularnie sprawdzać głębokość bieżnika. Każda opona ma wskaźniki kontrolne, które informują użytkownika o zużyciu. Przy malej głębokości rzeźby bieżnika zwiększa się ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni. Bezpieczna głębokość bieżnika to w przypadku opon zimowych wartość nie mniejsza niż 4 mm.
Duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma ciśnienie w oponach. Jeśli ciśnienie jest za niskie, zużycie bieżnika po zewnętrznych stronach opony jest większe. Zmniejsza się przyczepność opony do podłoża i wydłuża się droga hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jeśli ciśnienie jest za wysokie, następuje większe zużycie bieżnika w środkowej części opony. Opona przestaje wówczas spełniać swoje funkcje amortyzacyjne, co wpływa na pogorszenie się komfortu jazdy i szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu.
Kierowco, sprawdzaj regularnie stan swoich opon, gdyż Twoje bezpieczeństwo jazdy tkwi także w oponach.
Redakcja Portalu WRC nie odpowiada za publikowane treści w module komentarze.
Przed dodaniem wpisu zapoznaj się z REGULAMINEM!