Zgrana kadra pracownicza to jeden z najważniejszych warunków efektywnego prowadzenia firmy. Relacje pomiędzy osobami zajmującymi różne stanowiska warunkują jakość komunikacji, szybkość przepływu informacji i atmosferę panującą w pracy, dlatego tak ważne jest wprowadzenie do codziennego harmonogramu działań ukierunkowanych na wzrost zaufania i poczucia lojalności.
Jak sprawić, żeby relacje w pracy były oparte na zaufaniu?
Przyjacielska, luźna atmosfera to tylko pozornie mało istotna kwestia – w rzeczywistości wpływa ona na samą efektywność pracy i osiągane wyniki. Motywacja i poziom zaangażowania w realizację projektu są składowymi sukcesu, którego korzyści odczuwają wszyscy – począwszy od pracowników niższego szczebla, a kończąc na osobach zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych. Regularne spotkania, na których poruszane są bieżące sprawy i problemy, gwarantują przestrzeń do przedstawienia swoich opinii, a tym samym pozwalają na reagowanie na uwagi zgłaszane przez pracowników. Metoda budowania zaufania oparta na poprawie komunikacji to jeden z wielu sposobów na stworzenie środowiska jedności, w którym wszyscy grają do jednej bramki. Współpracownicy nie powinni ze sobą rywalizować, lecz chętnie pomagać sobie w rozwiązywaniu problemów, co z kolei wpłynie na poziom zaufania – zarówno względem przełożonych, jak i kolegów z pracy. Warto również wprowadzić cykliczne wyjścia integracyjne, które umożliwiają zacieśnianie relacji i większą swobodę wyrażania opinii, czego pozytywne efekty będą widoczne na zaplanowanych na przyszłość spotkaniach firmowych.
Czy pracownika można nauczyć lojalności?
Rynek pracy w ostatnich latach zmienił się diametralnie. Jeszcze kilka lat temu normą było przywiązanie do jednego miejsca zatrudnienia, a osoby pracujące w swojej firmie przez dekady nie były wcale rzadkością. Współcześnie rotacje pomiędzy stanowiskami i przedsiębiorstwami zdarzają się znacznie częściej, co stanowi dla właścicieli firm ryzyko utraty wykwalifikowanej kadry po przepracowaniu kilkunastu miesięcy w firmie. Przeglądając oferty pracy w Poznaniu, Katowicach czy Wrocławiu, można zauważyć, że sama kwestia lojalności jest często pojawiającym się wymogiem już na etapie rekrutacji. Z tego powodu warto dołożyć wszelkich starań, aby trend ten stopniowo się odwracał, a pracownicy chętnie pozostawali w swoich miejscach pracy pomimo upływu lat. W przypadku tej kwestii istotny jest aspekt możliwości rozwoju, który regularnie powinien być przedstawiany jako forma docenienia za wykonaną pracę. Pieniądze są ważne w życiu, jednak perspektywa szybkiego awansu i poprawy swojej pozycji społecznej okazują się być czasem bardziej atrakcyjne, niż zwykła podwyżka.
Jak kierować zgranym zespołem?
Relacje zawodowe tylko pozornie różnią się od tych, jakie każdy z nas posiada na stopie prywatnej. Zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym, to właśnie ludzie o przejrzystych intencjach, poczuciu humoru i wartościach moralnych wydają się być najbardziej interesujący. Z tego powodu stosunek na linii przełożony–pracownik nie powinien opierać się na kontroli i dominowaniu – zamiast tego znacznie lepiej sprawdzi się podejście partnerskie. Otwartość na różnorodność opinii, umiejętność rozwiązywania sporów i równe traktowanie wszystkich pracowników to wartościowe cechy dobrego menedżera, które przyciągają do konkretnej firmy więcej kandydatów, niż ma to miejsce w przypadku innych biznesów. Sam fakt stopniowego odchodzenia od słowa „podwładny” jest w tej kwestii znamienny – każdy projekt firmy to wspólna misja, której wykonanie jest możliwe wyłącznie w przypadku współpracy. Umiejętność zarządzania zespołem w kulturalny oraz efektywny sposób nie jest łatwa, jednak właśnie to sprawia, że dane środowisko pracy jest oparte na pozytywnym bodźcowaniu, zamiast na ślepym pędzie za realizacją terminów.